Lisanne de Bruin en Elroy Berkleef werken bij de afdeling Burgerzaken. Allebei hebben ze een eigen rol: Lisanne werkt als Allroundmedewerker Burgerzaken en Elroy zijn functie is Medewerker Dienstverlening Burgerzaken. Graag stellen zij zich hieronder voor!
Wie zijn jullie en wat doen jullie bij Zaanstad?
Lisanne: 'Hi, ik ben Lisanne de Bruin en werk sinds januari 2021 als Allroundmedewerker Burgerzaken met veel plezier bij de gemeente Zaanstad. Hiervoor heb ik eerder gewerkt bij een andere gemeente. Ik vind het ontzettend leuk om nu in mijn eigen gemeente werkzaam te zijn. Er is veel diversiteit en er hangt een leuke werksfeer.'
Elroy: 'Mijn naam is Elroy Berkleef. Sinds juli 2020 werkzaam bij de gemeente Zaanstad waar ik ben begonnen bij de afdeling Klantcontactcentrum. Sinds februari 2021 ben ik werkzaam op de afdeling Burgerzaken als Medewerker Dienstverlening.'
Wat doe je precies als Allround Medewerker én Medewerker Dienstverlening?
Elroy: 'Als Medewerker Dienstverlening ben ik voornamelijk bezig met het aanvragen en uitgifte van reisdocumenten plus rijbewijzen, het verstrekken van uittreksels uit de BRP en aktes uit de Burgerlijke Stand. Ook verwerk ik verhuisaangiften en emigraties en behandelen wij, als team, aanvragen voor verklaring omtrent gedrag, reisdocumenten en rijbewijzen. Verder verzorgen we wekelijks de kasafdracht van de afdeling. We verwerken daarbij alle betalingen in de systemen.'
Lisanne: 'Ik hou me met alle taken bezig die bij de burgerlijke stand horen. Hierbij kun je denken aan de huwelijken voltrekken, aangifte van overlijden en geboorten. Ook de aanvragen van de Nederlandse nationaliteit behandelen wij als Allroundmedewerker Burgerzaken. De werkzaamheden bij de burgerlijke stand zijn erg uitgebreid. Deze taken voer ik uit in de backoffice en aan de balie. Ook beantwoord ik telefonisch vragen.'
Hoe ziet jullie werkdag er zoal uit?
Lisanne: 'Wij werken meestal in dagdelen. Het kan zijn dat ik de ochtend begin met de taken in de backoffice. In de middag wissel ik dan met een collega aan de balie. Verder is het belangrijk dat je alle taken goed onder de knie krijgt en van alles wel wat af weet. Zo blijf je allround, daarom wisselen wij ook regelmatig van taak.'
Elroy: 'Wij beginnen onze dag met een dagstart, waarbij wij de plannen bespreken maar ook kijken hoe het met iedereen gaat. Wij zitten aan de lokketten vanaf 08:30 uur.
Aan het loket behandelen wij de hele dag aanvragen en uitgifte van reisdocumenten, maar ook rijbewijzen. De verhuisaangiftes, aanvragen van een Basisregistratie personen uittreksel. De Burgerlijke Stand aktes worden online aangevraagd en via de backoffice, door een ander collega die niet aan het loket zit, behandeld. Om 16:00 uur sluiten de loketten en ruimen wij de afdeling gezamenlijk op.'
Waarom heb je gekozen voor Zaanstad?
Elroy: 'In de eerste instantie zie je een mooie moderne gemeente met een frisse uitstraling, waarbij als je naar binnen loopt je een diversiteit ziet aan mensen, jong/oud, maar ook diversiteit in cultuur. Dit wekte bij mij de interesse op om meer te willen weten over deze gemeente. Maar ook de doorgroei mogelijkheden waren voor mij belangrijk.'
Lisanne: 'Ik ben zelf woonachtig in de gemeente Zaanstad. Het werk is voor mij lekker dichtbij en de aansluiting met het openbaar vervoer is perfect. Verder biedt deze functie mij de mogelijkheid om mijn kennis verder te ontwikkelen. Bij de gemeente Zaanstad zijn er veel doorgroei mogelijkheden.'
Wat geven jullie je toekomstige collega’s alvast mee?
Lisanne: 'Dat de gemeente Zaanstad een leuke en vooral sfeervolle gemeente is. Iedereen zegt elkaar altijd vriendelijk gedag. En dat het vooral een uitdagende baan is: elke dag is weer anders.'
Elroy: 'Dat geldt ook voor mij, geen dag is hetzelfde! Het is belangrijk bij deze functie stevig in je schoenen te staan, goed zelfstandig te kunnen werken maar ook zeker dat je een teamplayer bent. Met deze kwaliteiten en een goede instelling / werkhouding kunnen wij met elkaar een top team vormen.'